Search for content, post, videos

Så får du sova gott på natten och klara stressen bättre

Om du sover bra på natten klarar du lättare av stress och påfrestningar under dagen. Utan god sömn fungerar vi helt enkelt sämre än vanligt på många sätt.

De första tecknen på att man sover dåligt är sömnighet, trötthet och en tendens att somna när man vanligtvis inte ska sova. Det är även vanligt med irritation och sänkt funktionsförmåga, man blir ofta vimsig och glömmer bort saker. Om du studsar upp ur sängen tidigt på morgonen och redan har tankarna på jobb eller annat är det förmodligen en ytterligare indikation på att du inte sovit riktigt bra.

– Den vanligaste faktorn som stör sömnen är stress, oftast den som är relaterad till arbete, säger Torbjörn Åkerstedt, professor och föreståndare för Stressforskningsinstitutet. Även sena arbetstider påverkar. All form av sjukdom, till och med den enklaste förkylningen, stör nattsömnen liksom intag av alkohol. En annan orsak till att folk får sömnproblem är snarkning, både om din sängpartner snarkar och om du själv gör det.

Hur ska man då få sin goda natts sömn på bästa sätt?

Först och främst bör sovrummet vara mörkt och svalt vid läggdags, gärna omkring 14-15 grader varmt. På samma sätt är det viktigt med ljus på morgonen, det håller den biologiska klockan i schack och gör att vi vaknar till ordentligt. Innan du går och lägger dig på kvällen ska du undvika allt med koffein, nikotin och alkohol i samt att arbeta alldeles för tätt inpå sänggåendet.

– Mycket fysiskt och psykisk aktivitet är bra, det gör att man kommer sova djupare. Stress är egentligen bra för en så länge den inte leder till oro. Huvudorsaken till många personers sömnproblem är ältandet, säger Torbjörn.

Sant och falskt om sömm

Professor Torbjörn Åkerstedt reder ut några myter om våra sovvanor-

Alla behöver åtta timmars sömn:
Genomsnittspersonen behöver sova runt åtta timmar. Men sömnbehovet är mycket individuellt. Så länge du känner dig pigg på dagen har du sovit tillräckligt mycket på natten.

Det är skadligt att sova för mycket:
Ingen har kunnat bevisa att det är skadligt med för mycket sömn. Hjärnan känner dessutom av hur mycket sömn den behöver.

Man behöver sova mindre ju äldre man blir:
Ja, man är även allmänt piggare när man är äldre. Med ökad ålder stabiliserar sig livet för de flesta, man behöver inte oroa sig lika mycket. Men eftersom hjärnan utvecklas ända fram till 25 års ålder så behöver vi mer sömn som unga.

Man tar inte igen förlorad sömn:
Man tar alltid igen förlorad sömn, dock inte i tid utan genom mer djupsömn. Så om man hoppar över en natts sömn kan man ta igen det nästa natt.

I snitt brukar vi behöva sova runt åtta timmar per natt men sömnbehovet varierar från person till person.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1 × 2 =