Search for content, post, videos

Livsstilsförändringar som ger resultat

Dags för nystart? Det är enklare än du tror att börja leva sundare. Små, små förändringar i rörelse- och matvanemönster gör stor skillnad.

Tillhör du kategorin jojobantare som inför beachsäsongen kör Atkinsdieten och efter sommarens vin- och grillkvällar hänger på Ryska Rymddieten? I så fall är det hög tid att bryta mönster och en gång för alla satsa på det enda vettiga som hjälper dig att må bättre, både fysiskt och psykiskt, och förhoppningsvis förlänger ditt liv. Glöm quick fix. Det handlar om att ändra livsstil. Krångligt? Inte alls, det är faktiskt enklare än du tror. Det handlar helt enkelt om att få in rutiner för att röra på dig mer i vardagen och komma ifrån långa timmar av stillasittande.

– Under senare år har svenskarna faktiskt lagt om sin livsstil och börjat röra på sig mer och äta bättre. Utmaningen nu är att få alla att också förstå att långvarigt stillasittande är mycket farligare för hälsan än vad vi tidigare trott. Och det går inte att kompensera stillasittandet fullt ut med att motionera tre gånger i veckan, säger ”livsstilsprofessorn” Mai-Lis Hellénius, professor i allmänmedicin med inriktning mot kardiovaskulär prevention vid Institutionen för medicin vid Karolinska Institutet.

Det farliga stillasittandet

Det som händer när vi sitter stilla för länge är att ämnesomsättningen i muskler och fettvävnader minskar vilket gör att fettet och sockret inte bryts ner och man går upp i vikt. De som sitter stilla mer än fyra timmar om dagen, vilket inte är ovanligt, har en kraftig riskökning för att drabbas av hjärtproblem. Det låter onekligen ganska dystert. Hur länge kan jag sitta innan det är dags att röra på benen?

– Det räcker med en bensträckare en gång i halvtimmen för att ämnesomsättningen ska sätta igång, säger Mai-Lis Hellénius.

Inga stora livsstilsförändringar alltså.

Bukfetman en stor riskfaktor

Du kanske tror att det räcker med att vara smal för att inte vara i riskzonen att drabbas av hjärt- kärlrelaterade sjukdomar? Sorry, inget kunde vara mer felaktigt.

– Några kilo i övervikt behöver inte vara farligt, bara du rör på dig. Hellre tjock och rörlig än smal och stillasittande, säger livsstilsprofessorn, som dock varnar för den farliga bukfetman som är en stor riskfaktor när det gäller att drabbas av hjärtproblem.

– Det finns forskning som visar att vi faktiskt ändrat kroppsform över tiden. På 20- och 30-talet var kvinnor väldigt smala, men så är det inte i dag och tyvärr är det bukfetman som på sikt ökar risken för typ 2 diabetes, hjärt- kärlsjukdom, demens och flera vanliga cancerformer. Bukfetman är en tickande bomb.

Kontrollera hälsan regelbundet

Statistik som samlats in under de senaste åren pekar entydigt på att vi svenskar tagit till oss budskapet att äta bättre och motionera mer. I dag steker vi oftare i olivolja, vi brer lättmargarin på smörgåsarna och vi äter mer nötter och frukt och grönt. Allt detta är bara av godo.

Mai-Lis Hellénius oroar sig dock för den senaste tidens backlash med LCHF- dieten (Low Carb High Fat, lite kolhydrater och mycket fett) som många människor som vill gå ner i vikt hakat på.

– Tyvärr har det lett till att kolesterolnivåerna, vilka är en jättestark faktor för att ådra sig hjärt- kärlsjukdomar, stigit igen hos många, säger Mai-Lis Hellénius som är en ivrig förespråkare för en nationell satsning på återkommande hälsotester för befolkningen.

– På samma sätt som vi besiktigar bilar borde vi också kontrollera vår hälsa regelbundet.

Något man tagit fasta på i Västerbotten där länet i slutet av 70-talet låg sämst till när det gällde dödlighet i hjärtinfarkter. Sedan början av 90-talet bjuder vårdcentralerna i de 14 kommunerna in alla 40-, 50- och 60-åringar till omfattande hälsotester och samtal kring livsstil.

– Vi har genomfört 135 000 hälsoundersökningar vilket är en av världens största studier i sitt slag och i dag är Västerbotten i en nationell jämförelse ett av de län med lägst antal insjuknade i akut hjärtinfarkt, säger Lars Weinehall, som är professor i epidemiologi och global hälsa vid Umeå universitet.

Mai-Lis Hellénius bästa kom-igång-tips:

  • Glöm skuld och dåligt samvete.
  • Välj den motionsform du tycker är rolig.
  • Bryt stillasittandet och få in lite rörelser i vardagen.
  • Ät sommarmat året om.
  • Stressa ner och gör något varje dag bara för nöjes skull.