Search for content, post, videos

Ladda med en nyttig frukost

För de flesta av oss är det oundvikligt. I takt med att ljust försvinner blir vi allt tröttare utan att våra dagliga åtaganden försvinner. Dagens viktigaste mål kan därför hjälpa dig hålla energinivåerna jämna under dagen och hjärnan skärpt.

Vad är då “rätt” frukost för en piggare vinter? Att det inte är sockerstinna flingor, massor av juice och en stor latte vet nog de flesta vid det här laget. Snabba kolhydrater ger blodsockerfall efter några timmar och sätter en ond cykel för dagen. Men det är inte bara fördelningen mellan kolhydrater, fett och protein som utgör grunden i den perfekta frukosten.

Inger Björk är verksamhetsledare för Functional Food Science Center på Lunds Tekniska Högskola och jobbar med att forska kring livsmedel som kan förebygga diabetes. Även fullt friska personer kan ha nytta av resultaten av hennes forskning.

– Vi har tittat mycket på kornprodukter, berättar Björk. Korn innehåller flera nyttiga komponenter och räknas som “pre-biotika”; ett livsmedel som hjälper magen och tarmen till en sund bakterieflora (utan att i sig tillföra bakterier – då kallas det “pro-biotika).

– En frisk person som äter korn, till exempel i form av gröt eller istället för ris, får en förbättrad tarmflora och ett jämnare blodsocker i hela 10-17 timmar efter måltiden, förklarar Björk entusiastiskt. Det otroliga är att effekten kvarstår nästan oavsett vad du äter de nästföljande måltiderna. Dessutom är du mindre hungrig vid lunchen och de flesta äter automatiskt färre kalorier under dagen!

Även för råg (både i mjölform och som hela korn) har de goda resultaten visats. Det är utsöndringen av ett speciellt mättnadshormon, GLP-1, efter en måltid med korn eller råg som ger en del av effekten.

Björk föreslår rågbröd eller gröt på korn eller råg för att börja dagen. Utifrån hennes forskning har vi skapat en frukost som ger jämn energi under dagen och en rejäl dos antioxidanter och vitaminer. Kanel och mjölkproteiner underlättar blodsockerregleringen, mandlar bidrar med nyttiga fetter, och honung har bevisad immunförsvarsstärkande effekt. Ät gärna en apelsin eller grapefrukt till för att få c-vitamin och drick en kopp grönt te.

Recept på Råggröt