Search for content, post, videos

Evys bästa löpartips

Evy Palm är svensk löpning personifierad. Hon har inspirerat många svenskar, inte minst kvinnor, till att börja löpträna och 68-åringen is still going strong.

Detta bevisade hon bland annat genom att utklassa alla i utmaningen ”gripkraft” i programmet Mästarnas Mästare på SVT. När alla andra släppte taget om stången ovanför vattnet höll Evy kvar och frågade till och med om hon måste släppa när hon vunnit utmaningen. Inte illa för Sveriges sent blommande löpardrottning.
– Det var en otrolig upplevelse att vara med och ett minne för livet. Något liknande kommer jag aldrig få uppleva igen och jag är jätteglad att jag tackade ja. Och den starten hade jag ju aldrig kunnat drömma om, ingen av de andra heller för den delen, säger Evy.

En sen debut

Alla som känner till Tjejmilen känner nog till Evy och dryga 40 var hon en av landets bästa maratonlöperskor och hon har representerat oss på både VM och OS. Evy började jogga med en väninna när hon var 34 år och snart upptäckte hon både hur roligt det var att springa men även att hon hade talang för det. När hon var 35 år vann hon sitt första lopp och sex år senare debuterade hon i landslaget. Hon har vunnit Stockholm Marathon tre gånger och Tjejmilen fem gånger.

– Alla segrar har varit roliga förstås och det är svårt att lyfta fram just en. När jag sprang Finnkampen första gången och dessutom vann på 10 000 meter, och på det sättet, det kändes lite extra. Jag var nervös, Finnkampen hade man ju bara följt med spänning på TV innan, så den segern har etsat sig fast i minnet lite extra, inte bara hos mig tror jag, säger hon.

Fortfarande spring i benen

När Evy låg på topp sprang hon mellan 6-18 mil i veckan, samtidigt som hon fortsatte att arbeta i skolbespisningen mellan 9 och 14 på veckodagarna.

– Jag tog det jobbet när barnen började skolan och det var perfekta tider för mig. Då hann jag med ett pass innan jobbet och ett när jag arbetat klart, och jag tyckte aldrig att det var jobbigt, utan längtade efter att få ge mig ut, berättar Evy.

Till en början sprang hon lite kortare lopp på 2 km, sedan 4-10 km, sedan Lidingöloppets 16 km osv. På så sätt kunde hon bygga upp kroppen från början. Idag är hon en aktiv pensionär som fortfarande är ute och springer 4-5 dagar i veckan, mellan 9-13 km varje gång.

– Men jag håller lugn fart, säger hon. När jag inte längre orkar springa kommer jag att övergå till att träna stavgång. Jag tränar ingenting annat. När jag var elitlöpare kompletterade jag bara löpträningen med situps, armhävningar och knäböj.
Bäst tycker hon om att springa på morgonen, när det är tyst och allt man hör är fågelkvitter.

Se fram emot nästa runda

Till alla där ute, oavsett ålder, som är sugen på att börja löpträna eller jogga tipsar Evy om att, förutom att man ska lyssna på sin kropp och känna efter hur man mår, ska man ta det lugnt i början och utöka passens längd och fart i lagom takt.
– Man ska se fram emot nästa pass. Sen är det viktigt att man tränar regelbundet, inte tre pass ena veckan och inget pass nästa vecka. Då får man börja om hela tiden och kommer aldrig in i det.
Om man ändå har gett det en chans finns det annat man kan testa; som att träna stavgång, det kan vara riktigt jobbigt och är bra träning, menar Evy. Man bör se till att ha en bra instruktör och sen kan man träna i backar och intervaller.
Evy har själv varit ganska skonad från knä- och ledskador.
– I början är det dock ganska vanligt att man får problem med benhinnor och knän, men sen brukar kroppen vänja sig och dessa besvär blir bättre, säger Evy. Har man ont i benhinnorna kan man testa att sätta upp benen under rinnande iskallt vatten fram och tillbaka, jag tycker det är mer effektivt än is.

Undvik lightprodukter

När det gäller kosten äter Evy som hon alltid har gjort.

– Jag har alltid gillat husmanskost, när jag tränade mycket åt jag bara större portioner. Sen ska man se till att man äter tre ordentliga mål om dagen och undvika lightprodukter.

Nu senast har hon varit gästbagare på Runes energikaka, en energikaka som nischat sig som billig och utan tillsatser men som ger bra energipåfyllning under lopp och löpträning. Och i augusti sprang hon Tjejmilen förstås.

– Jag satsade bara på att delta, det viktiga är att vara med, säger Evy avslutningsvis.

 

 FOTO Mårten Levin