Search for content, post, videos

Vad behöver kroppen och när?

Det finns tretton, som man idag känner till, livsnödvändiga vitaminer. Dessa måste vi få i oss regelbundet eftersom våra kroppar inte kan producera dem på egen hand.

Vitaminerna spelar en avgörande roll för olika funktioner i kroppen och för att må bra behöver vi en optimal blandning av alla vitaminer men även mineraler, fytonäringsämnen, proteiner, kolhydrater och fetter, berättar näringsmedicinaren Peter Wilhelmsson, fil. kand, fil. mag.
– Balansen är viktig. Alla har viktiga funktioner för att hålla oss friska och hjälpa oss att leva längre med minimal risk för kroniska sjukdomar.

De olika vitaminerna delas in i vattenlösliga och fettlösliga. De fettlösliga kan lagras i kroppen medan de vattenlösliga vitaminerna bör fyllas på dagligen då överskottet sköljs ut via urinen. Till de fettlösliga hör bland annat vitaminerna A, D och E. A-vitamin behöver vi för att hud, slemhinnor och synen ska fungera normalt. Det finns i t ex i livsmedel som inälvsmat, mjölk, ägg och ost. D-vitamin hjälper till att reglera kalkbalans i tänder och skelett. Ämnet hittar du främst i fet fisk såsom lax och sill men D-vitamin bildas även i huden när vi är ute i solen. Vitamin E har betydelse för röda blodkroppar och skyddar fleromättade fettsyror mot nedbrytning i vävnaderna. Frön, avokado och gröna bladväxter är rika på vitamin E.

Gruppen B-vitaminer tillhör några av de vitala vattenlösliga vitaminerna. Det finns åtta olika B-vitaminer. Till exempel vitamin B1, även kallat tiamin, är nödvändigt för ämnesomsättningen av kolhydrater, muskel- och nervfunktioner och kroppens energiproduktion. Tiamin hittar man i bönor, sparris, ärtor men även fläskkött, jäst och spannmål. Vitamin B12 är nödvändigt för cellers ämnesomsättning men också för bildning av blodkroppar samt nervsystemets funktion. En stor studie vid Karolinska Institutet för drygt tre år sedan påvisade också att B12 kan skydda mot Alzheimers sjukdom. Vitaminen hittar man främst i skaldjur, fisk, ägg, kött, lever, ost och mjölk.

Även om det är sällsynt i Sverige numera kan för lite vitaminer ge olika bristsjukdomar. Allvarlig brist på t ex vitamin B1 ger nervsjukdomen beriberi. D-vitaminbrist har länge varit känt som en viktig orsak till benskörhet hos vuxna. Ny forskning visar även att det finns en koppling mellan nivån av D-vitamin och lungsjukdomen KOL och även risken för MS. Generellt sett behöver de flesta av oss dock inte vara oroliga för ett underskott av vitaminer. Det finns delade meningar angående behov att inta kosttillskott, men de flesta livsmedelsexperter i Sverige menar att vi får till stor del i oss det rekommenderade intaget av vitaminer genom kosten.
– En frisk, vuxen person behöver i regel inget extra tillskott utan klarar sig utmärkt på en allsidig, varierad och väl sammansatt kost med frukt och grönt. Men det finns tider i livet då en komplettering är nödvändigt för vissa grupper, säger Anna Karin Lindroos på Livsmedelsverket.

Olika behov

Behovet av olika vitaminer varierar däremot beroende på ålder och kön och vid olika situationer i livet, som till exempel graviditet och sjukdom. Små barn har ett stort behov av D-vitamin och rekommenderas därför att upp till två års ålder ta D-droppar. Vissa barn kan även behöva fortsätta ta dropparna efter två års ålder. Det gäller bland annat de barn som inte vistas utomhus så ofta eller barn med mörk hudfärg, då pigmentet gör att det inte bildas lika mycket D-vitamin i huden.

När vi blir äldre försämras hudens förmåga att ombilda solljus, liksom tarmarnas förmåga att ta upp D-vitamin. Äldre personer spenderar också vanligtvis mer tid inomhus och äter kanske sämre. Därför kan det på ålderns höst bli aktuellt med ett en extra dos av D-vitamin. Kvinnor som vill gravida till exempel bör få i sig mer folsyra. Det tidiga anlaget till det centrala nervsystemet bildas hos fostret under de första veckorna efter befruktningen. Här spelar B-vitaminet folsyra en viktig roll för att detta ska utvecklas normalt.

Även vid förändrade kostvanor kan det vara nödvändigt att se över sitt vitaminintag.
– Allergiker som inte kan få i sig ett viktigt födoämne bör få hjälp för att lägga upp sin kost. Som vegan bör man ta tillskott av vitamin B12 då detta saknas i vegansk kost, säger Anna Karin Lindroos.

Vid viss typ av sjukdom kan det finnas behov av extra vitaminer. T ex kan personer med Crohns sjukdom, en inflammation som drabbar tarmen, få brist på vitaminer och kan behöva tillskott av exempelvis vitamin B12. Det beror på att delar av tarmen har opererats bort eller att tarmen inte kan ta upp tillräckligt.

Tänk på att för höga doser av vitaminer och mineraler kan ha en skadlig inverkan på kroppen. Därför är det viktigt att alltid följa anvisningarna på förpackningarna av kosttillskott och att inte ta mer än vad som står om du inte följer råd av en näringskunnig läkare eller terapeut. Var även vaksam på att de kosttillskott, vitaminer eller mineraler du använder inte innehåller några tillsatser som kan vara skadliga för hälsan. Läs noga på innehållsdeklarationen att där inte finns t ex laktos, gluten, socker, lösningsmedel eller konserveringsmedel.

Nödvändigt mineral

Då den svenska kosten är förhållandevis fattig på selen, ett essentiellt grundämne för flera proteiner och enzymer i kroppen, kan vi behöva ett extra intag av detta mineral. Enligt Mikael Björnstedt, professor i patologi vid Karolinska Institutet, kan ett tillskott av selen inte bara balansera underskottet men även ha en cancerpreventiv verkan. I kombination med antioxidanten Q10 kan det också minska risken att dö i hjärt-kärlsjukdomar. Selen är dock giftigt i för höga doser.