Search for content, post, videos

6 gröna sätt att järnboosta din kost

6-gröna-sätt-att-järnboosta-kosten

Järnbrist är vanligt förekommande hos kvinnor men också bland vegetarianer. Här är 6 tips på järnrika, vegetariska livsmedel.

Under det mörka vinterhalvåret är det lätt att känna sig trött och hängig. Men tröttheten kan också bero på att vi får i oss för lite järn. Brist på järn kan uppstå om det järn som vi får genom maten inte räcker till för att ersätta det som kroppen förlorar vid bland annat blodförluster. Om järnförråden töms får man så småningom blodbrist, järnbristanemi.

Typiska symtom är trötthet, andfåddhet och nedsatt immunförsvar. Järnbrist och järnbristanemi drabbar oftare gravida kvinnor, tonåringar eller kvinnor som förlorar mycket järn på grund av stora menstruationsblödningar. Det kan också drabba vegetarianer då det i första hand är i kött och blodmat man hittar järn som är lättast att tillgodogöra sig. Men det finns också flera vegetariska källor som är rika på järn.

1. Ät mer spenat

100 g färsk spenat innehåller drygt 2 mg järn. Gott i sallad, paj eller bara att slänga ner i en soppa eller gryta eller varför inte tillsammans med äggröran till frukosten.

2. Toppa med chiafrön

Det trendiga superfröet är inte bara rikt på järn utan även protein, alfa-­linolensyra och antioxidanter. Gör en chiapudding eller toppa gröten med chiafrön.

3. Frossa i kidneybönor

Dessa vinröda bönor är en järnrik vegetarisk källa. I 100 gram kidneybönor hittar du ca 1,9 mg järn. Goda att göra en vegetarisk chili på eller bönbiffar!

4. Laga med linser

Enkla att tillaga, går att variera och ha i de flesta rätter – och inte minst järnrika. 100 gram torkade linser innehåller nästan 7 mg järn.

5. Ladda med torkade aprikoser

Järnrika små godingar. För 100 g torkade aprikoser får du hela 6 mg järn. Perfekta att ha som snacks, på gröten eller müslin eller i en mustig marockansk tagine.

6. Satsa på quinoa

Den sydamerikanska örten quinoa finns i många färger och storlekar och är en av de bästa källorna till både järn, magnesium och kostfibrer. Testa att byta ut riset eller couscousen mot lite quinoa istället, eller varför inte göra en smarrig quinoagröt till frukosten.

Källa: Livsmedelsverket, Aftonbladet, Må Bra

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

11 + sjutton =