Vid hörselnedsättning är det viktigt att få rätt hjälpmedel. Hörapparat är det vanligaste sättet att förstärka hörseln, men den klassiska hörapparaten är ofta undermålig när det är fler som pratar samtidigt eller om det är sorl i bakgrunden.
Gullbritt fick tillbaka sin livskvalité
Gullbritt Arvidsson drog sig länge för att söka hjälp för sin hörselnedsättning. Men 2011 fick hon en vanlig hörapparat. Den fungerade behjälpligt till en början men ganska snart var hon tvungen att byta till en starkare. Hon hade fortfarande svårt att följa med i samtal under möten och i sociala sammanhang när det var många som pratade samtidigt eller om det var sorl i bakgrunden.
Av en händelse fick hon förra sommaren syn på en annons om hörselhjälpmedel som hon ringde på direkt. Efter samtalet med företaget åkte hon till Halmstad för konsultation.
– De var fantastiska och jag åkte därifrån med en skön känsla, berättar Gullbritt. Hon fick också reda på att hörselhjälpmedlen kunde bekostas av Försäkringskassan.
Hjälpmedlen som erbjöds var en slags Bluetooth-lösningar med digitala mikrofoner och mottagare, där man bär mikrofonfunktionen i form av en nätt dosa runt halsen. Den sänder utan fördröjning till mottagaren som kan vara en hörselapparat, ett cochleaimplantat eller hörlurar.
– Det här är helt otroligt, jag har fått livskvalitén tillbaka. Med min Bluetooth som jag hänger runt halsen tillsammans med en extra liten förstärkare som jag kan lägga på bordet vid stora möten som förstärker ljudet och tydligheten, hör jag allt som sägs. Jag behöver inte längre sitta på helspänn och vara orolig att missa vad andra säger. Tidigare kunde jag missa halva meningen innan jag uppfattat vem det var som pratade, berättar Gullbritt.
I sitt jobb som tandsköterska och när hon nu går in i en ny roll som kliniksamordnare, är Gullbritt beroende av sin hörsel för att kunna höra patienter, kollegor och telefonsamtal och det kan hon nu, tack vare denna nya teknik.