Search for content, post, videos

Nyttiga mellanmål på superfoods

Dags att glömma kexchokladen eller smörgåsen till mellis. Raw food kocken och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz vill inspirera dig till snabba OCH nyttiga mellanmål på raw food-ingredienser som ger maximalt med näring.

Erica Palmcrantz Aziz upptäckte raw food för över ett decennium sedan under en vistelse i USA. Sedan dess har hon skrivit en mängd kokböcker om raw food och ger även kurser i ämnet. Med sin nya bok Superfood boost som kommer ut senare i vår vill hon slå ett slag för mellanmålet, den måltid många av oss lätt kan glömma bort eller kanske inte prioriterar. Men då är det dags att tänka om, menar Erica.

– Även om vi äter bra till lunch och middag kanske vi inte får det där optimala näringsintaget. På så sätt kan mellanmålet vara avgörande för att vi ska få vi oss all den näring kroppen behöver under en dag.

Erica-Palmcrantz-Aziz-tipsar-om-mellanmål-på-superfoods

Erica Palmcrantz Aziz. Foto: Bianca Brandon-Cox.

Recepten är baserade på raw food-ingredienser som inte upphettas över 42 grader utan något vitt socker, mjölkprodukter och eller gluten. Och de ska gå snabbt att tillaga, allt för att det ska vara enkelt och smidigt att slänga ihop ett lite nyttigare snacks. En smoothie på avokado och blåbär till exempel eller en nice cream med banan som bas.

– Det här är en bok med tips som alla kan anamma. Det finns inga undanflykter för att inte boosta sig själv med härliga råvaror. De flesta recepten består av fem ingredienser och tar under fem minuter att göra, menar Erica.

Utgångspunkten är mellanmål gjorda på råvaror som gör underverk för kroppen, så kallade super foods. De innehåller maximalt med näring per gram och innefattar olika sorters bär, frukter, grönsaker och frön men även olika pulver. Superpulver som till exempel macapulver, camu camu och nyponpulver har blivit mäkta populärt de senaste åren. Ofta är de också en rätt så dyr historia men Erica lyfter fram att det för det mesta inte behövs några stora mängder till smoothien eller juicen.

– En tesked camu camu innehåller till exempel likvärdigt c-vitamin från 15 apelsiner. Men jag tycker att man kan låta pulvren mest få boosta mellanmålen lite och kombinera dem med supermaten som finns i våra frukt- och grönsaksdiskar.

Som grönkål, groddar, mango, blåbär, lingon, morot och gurka – vanliga råvaror som finns i alla mataffärer men som gör under för välmåendet. Den trendiga grönkålen är späckad med bland annat c-vitamin och a-vitamin och vårt svenska superbär blåbär är bland det nyttigaste du kan äta. Gurkan innehåller mycket vätska som är perfekt för att återställa vätskebalansen men också mycket kisel som är bra för huden.

– Jag vill inspirera andra till att få mer kunskap om vad maten kan göra för oss och ge mer energi. Har man en varierad regnbågskost med olika färger och former av frukt och grönt och de här superråvarorna har du en fantastisk grund för hälsan, säger Erica.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *