Search for content, post, videos

De blå zonerna – matinspiration med Niklas Ekstedt, Henrik Ennart.

Vad bör vi äta för ett långt, lyckligt och hälsosamt liv? I boken Den blå maten bjuder vetenskapsjournalisten Henrik Ennart och kocken Niklas Ekstedt på det magiska receptet.

Okinawa, den japanska ön långt ute i östkinesiska havet, har länge kallats för de odödligas ö. Här bor flera av världens äldsta människor. Ön tillhör, tillsammans med Ikaria i Grekland, Nicoya-halvön i Costa Rica och Ogliastra på Sardinien, de så kallade blå zonerna. Det är geografiskt avgränsade områden där chansen att bli hundra år är störst i världen. Och de blir inte bara äldre än genomsnittet, de är dessutom friska och pigga hundraåringar. De drabbas mer sällan av demens, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och flera former av cancer.

I boken Den blå maten berättar vetenskapsjournalisten Henrik Ennart om vad som ligger bakom deras långa liv. Även Sverige får vara med på ett hörn. Småland är inte vetenskapligt inkluderat i de blå zonerna men det har visat sig att i ett pärlband av småländska kommuner är chansen att fylla 100 år betydligt större än i övriga landet.

Mycket frukt och grönt

En av de viktigaste anledningarna till den långvariga hälsan är vad man äter i dessa zoner. Grunden består av färska och lokalt producerade råvaror. Därutöver verkar det skilja sig åt en del mellan zonerna och det är inte en viss typ av kost som avgör att de lever länge. I vissa områden äter de mest vegetariskt medan kosten på andra ställen består av både kött, fisk och en del mejeriprodukter. En viktig röd tråd tycks dock vara det klassiska konceptet att äta varierat.

– Det är kanske det som har varit mest slående, att det är en sådan enorm variation på maten, berättar Henrik.

I synnerhet frukt och grönsaker äter de mycket av, på Okinawa kan det bli så mycket som tjugo olika vegetabilier varje dag. Något som också är utmärkande är det flitiga användandet av örter. De används både som smaksättare och för deras kurerande krafter.

– Många har stor kunskap om vilda örter och vilka läkande effekter de har, säger Henrik.

De flesta odlar sina egna örter och grönsaker vilket ger såväl daglig motion som närhet till naturen.

– Att leva nära en trädgård gör dem mer medvetna om vad de äter och det blir även mer naturligt att laga mat utifrån vad som är i säsong, säger Niklas Ekstedt.

Livet kretsar kring mat

Man tar sig helt enkelt tid för mat. Att odla näringsrika råvaror, att laga maten omsorgsfullt och att äta den tillsammans med andra. Det sociala livet är viktigt och det är kring måltiderna familj och vänner samlas. Även om maten är en viktig hörnsten är det en sund balans mellan kost, fysisk aktivitet, avkoppling och att ha ett mål och mening med livet som tillsammans skapar förutsättningar för ett långt liv. Ett gemensamt karaktärsdrag är också att invånarna i de blå zonerna har en avslappnad inställning till livet.

– De stressar inte, ingen använder klocka och man förlitar sig på att det mesta löser sig, säger Henrik.

Våga testa nya råvaror

Utifrån Henriks efterforskningar har Niklas skapat ett femtiotal recept som hämtar inspiration ifrån de olika områdena och som enkelt ska kunna appliceras till svenska hushåll med råvaror som finns att köpa i våra affärer. Arbetet med boken har varit något av en ögonöppnare och synen på maten och livet har sedan dess ändrats helt, berättar Niklas.

– Det har blivit otroligt tydligt för mig hur viktig maten är och hur den påverkar vår hälsa. Det har fått mig att lyfta blicken och våga testa nya råvaror och smaker. Genom att ha ett öppet sinne där variationen breddas kommer också ett långt hälsosamt liv på köpet.

 

5 tips från de blå zonerna

  1. Ät färgrikt: Få med så många färger som möjligt från frukt och grönt på tallriken. På Okinawa prickar man av 20 vegetabilier varje dag.
  2. Använd örter: Örter och kryddväxter har läkande effekter och är fullproppade med nyttigheter. De är även lätta att odla själv.
  3. Ät lite: I de blå zonerna äter man lite men bra mat med mycket vitaminer, mineraler och antioxidanter. Låt den största och energirikaste måltiden vara på dagen för att sedan äta lättare mål fram emot kvällen så att magen får vila på natten.
  4. Variera mera: En varierad kost är A och O för att få i sig de näringsämnen som kroppen behöver.
  5. Undvik processade livsmedel: I de blå zonerna används honung och frukt för sötman och vitt mjöl med högt GI lyser med sin frånvaro.

Mat från de blå zonerna

Laga god och sund mat för ett långt liv. Vi bjuder på fyra recept från Den blå maten, inspirerade av de blå zonerna.

Recept-på-grillad-biff-med-bokchoy-från-Den-blå-maten

Grillad biff med bokchoy

Recept-på-kalla-sobanudlar-från-Den-blå-maten

Kalla sobanudlar med dippsås och thaibasilika

Recept-på-krispig-strömming-från-Den-blå-maten

Krispig strömming med dillmajonäs

Recept-på-taco-med-kyckling-och-avokado-från-Den-blå-maten

Taco med kyckling och tomat- och mangosalsa

 

Foto: Ulrika Pousette

Spara

Spara

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

femton + 18 =