Search for content, post, videos

5 nyttiga vårprimörer

Äntligen är det dags att hugga in på fräscha och goda vårprimörer som sparris, rädisor och kronärtskockor. Dessa goda grönsaker smakar inte bara som bäst nu utan är också fulla av nyttigheter.

Sparris 

Kanske den mest populära vårprimören av dem alla. Sparris är både fiberrik och fulla av järn, vitamin E och C liksom olika former av vitamin B som t ex folsyra.

Ärtor 

Färska ärtor som gröna ärtor och sugar snaps är även de rika på fiber men också på protein. Ärtor har också gott om vitaminer som C, A och K och även zink, järn och mangan.

Rädisor 

Rädisor är fulla av fibrer, vitamin C, B6 och zink. De hjälper också till att rensa bort gifter från levern, gallblåsan, magen och tjocktarmen.

Kronärtskockor

I kronärts­kocks­hjärtat och bladens nedre tjockare del finns bland annat C-vitamin, kalium och folat. Grönsaken är också rik på inulin som stöttar den goda tarmfloran.

Nässlor

Fulla av järn, kalium, vitamin A och C men också mangan och kalium.

Källa: Health.com, alltommat.se, svd.se 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

tre × fyra =