Sömn

5 livsmedel som hjälper dig att somna

Förbättra dina chanser att få en god natts sömn genom att äta rätt typ av mat på kvällen. Vi listar 5 livsmedel som hjälper dig att somna.
Körsbär

En näve körsbär kan vara bra att få i sig på kvällen. Körsbär

En god natts sömn

Om du sover bra på natten klarar du lättare av stress och påfrestningar under dagen. Utan god sömn fungerar vi helt enkelt sämre än vanligt på många sätt.
De första tecknen på att man sover dåligt är sömnighet, trötthet och

Kortare arbetstid kan ge bättre sömn

En studie vid Stressforskningsinstitutet visar att en arbetstidsförkortning med en fjärdedel kan leda till minskad stress och förbättrad sömn.
Även sömnens längd under arbetsdagar ökar något vid minskningen i arbetstid visar studien och effekterna visade sig också bibehållas under en

Magnesium har betydelse för dygnsrytmen

Brittiska forskare visade nyligen att magnesium kontrollerar kroppens dygnsklocka.
Mineralet magnesium är livsnödvändigt och behövs för bl a regelbunden hjärtrytm, en normal muskel- och nervfunktion och för ett starkt skelett. I en annan nyligen publicerad studie visade nederländska forskare även

Sömnbrist kan påverka tarmfloran

Sömnbrist kan förändra förekomsten av vissa tarmbakterier, visar en ny studie från Uppsala universitet.
Nio friska individer undersöktes före och efter två nätters måttlig sömnbrist (ca fyra timmars sömn per natt), jämfört med före och efter två nätter med omkring

Bok stör sömnen lika mycket som surfplatta

Att läsa på surfplattan innan läggdags stör sömnen, men inte nödvändigtvis mer än om du läser en bok, visar ny forskning från Uppsala universitet.
Forskare vid neurologiska institutionen vid Uppsala universitet lät försökspersoner läsa på kvällen mellan kl 21 och 23,

  • Sov gott i en bra säng
    Permalink Sov gott i en bra sängGallery

    God sömn är inte en självklarhet – 9 sovtips från Torbjörn Åkerstedt

God sömn är inte en självklarhet – 9 sovtips från Torbjörn Åkerstedt

Räkna får eller dricka varm mjölk? Det finns många knep för att sova gott men tyvärr hjälper de inte den som lider av långvariga sömnsvårigheter.
Nu växer kunskapen om sömnens betydelse för hälsan även på längre sikt. En person som

Stressade personer behöver sova mer

Forskare vid Uppsala universitet har visat att minnesförmågan hos personer som sover för lite påverkas negativt vid stress.
När vi sover överförs minnen från korttids- till långtidsminnet och i den svenska studien ville man utforska vilken betydelse sömnlängden har för

Stressiga livstempot ger sämre sömn

Sömnproblemen ökade markant under 80-90 talet i Sverige och enligt studier har nästan en tredjedel av befolkningen olika former av sömnbesvär. Jerker Hetta, professor i psykiatri och en av landets ledande sömnforskare, anser att det är 24-timmars-samhället som är

Vakna nätter bäddar för förkylning

Passa på att sova och vila under julledigheten. En god natts sömn är nämligen av stor betydelse för att undvika att bli förkyld, visar ny forskning.
Hälsosam mat, träning och stress är viktiga faktorer för att hålla sig frisk, likaså sömnen.

KBT bra mot både sömnproblem och depression

En ny studie visar att Kognitiv beteendeterapi (KBT) för sömnbesvär också hjälper mot depression.
Människor som lider av insomni har problem med att somna och vaknar också flera gånger under natten eller tidigt på morgonen. Dessutom löper de som sover dåligt en

Vakennätterna tog över Björns liv

 
Att inte kunna somna förrän tidigt på morgontimmarna har de flesta av oss upplevt någon gång. Men Björn Eriksson kämpade med månader av vakna nätter och svår sömnbrist, innan han till slut fick hjälp.
Björn Eriksson har alltid varit en

NY STUDIE: Sömnstörning

Forskare vid Uppsala universitet har testat akupunktur för att råda bot på sömnstörningar.
I Sverige lider nästan en fjärdedel av befolkningen av någon form av sömnstörning. Det kan till exempel handla om insomningssvårigheter och ofrivilliga uppvaknanden under nätterna.

– KBT ses

Störd nattsömn – ett allvarligt hälsoproblem

Att sömnen är viktig för välbefinnandet har vi nog alla blivit medvetna om. Men den är också avgörande för hälsan.

Hälsorisker vid sömnapné

Andningsuppehåll i form av sömnapné under nattsömnen resulterar ofta till snarkning och dagtrötthet men kan även leda till allvarliga följdsjukdomar som stroke.

Precis som kroppen i övrigt slappnar även musklerna i svalget av när man sover. Slappnar de av för

Av |september 17th, 2012|Sömn|0 Kommentarer|

Apné ökar strokerisk vid kranskärlssjukdom

Kranskärlssjuka personer med sömnapné löper större risk att drabbas av stroke, enligt läkaren Fredrik Valhams avhandling.

Det visar en avhandling gjord vid Umeå universitet som studerat sambandet mellan just sömnapné (det vill säga, andningsuppehåll under sömnen) och hjärt-kärlsjukdom, samt med diabetes,

Bra sömn viktigt för hälsan

Sömn behövs för att kropp och hjärna ska få vila, återhämta sig och bearbeta intryck. Störd nattsömn är dock ett vanligt hälsoproblem och särskilt bland kvinnor.
Kroppens uppbyggnad och återhämtning sker under djupsömnen, då hjärnan arbetar långsammare och tillverkningen av