Search for content, post, videos

Så lindrar och förebygger du förkylning

Hösten är här och med denna årstid kommer också förkylningar som ett brev på posten. Vi tipsar om hur du bäst kan lindra symptomen för att vara på benen snabbare och vad du kan tänka på för att förebygga en förkylning.

Förkylning är en infektion som orsakas av virus som angriper slemhinnorna i näsa och svalg, bihålor, mellanöra samt i de övre luftrören. De flesta brukar drabbas av snuva, täppt näsa, heshet och hosta. Ibland kan man också få lite lätt feber. Nässpray och halstabletter brukar lindra men det bästa botemedlet när du är förkyld är vila.

– Det finns inget läkemedel man brukar rekommendera för att aktivt döda viruset. Om man har feber kan man ta febernedsättande. Varma drycker brukar lindra halsont, även om det inte påverkar sjukdomsutvecklingen. Men det bästa är att försöka vila så mycket det går tills man känner sig bättre. Man får helt enkelt anpassa sina aktiviteter till hur pass sjuk man känner sig, men undvik hård fysisk ansträngning. Tar man det lugnt går förkylningen oftast över av sig själv efter sju till tio dagar, säger Karl Steensland, läkare och specialist i öron-, näs- och halssjukdomar vid Länssjukhuset i Kalmar.

Tänk också på att om du själv är sjuk bör du hålla dig undan från jobbet eller platser med mycket folk, särskilt i början av förkylningen när det är störst smittorisk.

I förkylningstider är det alltid lätt att bli smittad men det finns några saker man kan tänka på i förebyggande syfte:

  • A och O är att hålla en god handhygien. Tvätta händerna noga och ofta och använd gärna handsprit.
  • Huskurer med vitlök eller c-vitamin har inte någon bevisad effekt för att förebygga förkylning. Snarare kan det vara så att en c-vitaminchock leder till en belastning för kroppen när den behöver göra sig av med överskottet av vitaminerna.
  • Regelbunden träning är bra för immunförsvaret. Kroppens immunceller blir snabbare av träning och kan då snabbare hitta förkylningsviruset.
  • Tänk på att sova ordentligt. En god natts sömn är nämligen av stor betydelse för att undvika förkylning. 
  • Försök att inte stressa för mycket. Stress stör nämligen immunförsvarets förmåga att bekämpa infektioner och därför blir personer som stressat under en lång tid lättare förkylda.
  • Ät en nyttig och varierad kost för att få i dig alla vitaminer, mineraler och näringsämnen som kroppen och immunförsvaret behöver.

 

Källa: Karl Steensland, läkare och specialist i öron-, näs- och halssjukdomar vid Länssjukhuset i Kalmar, Må bra, 1177, Apoteket

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

fjorton + två =