Search for content, post, videos

Ät närproducerat och sänk blodtrycket, förbättra blodfetter och din insulinkänslighet

Att äta närproducerat är inte bara bra för vår miljö. Den traditionella nordiska kosten i form av blåbär, sill, bruna bönor och kålrötter ger oss även en bättre hälsa.

Enligt tidigare gjord forskning vid Uppsala universitet har man visat att denna typ av kost sänker blodtrycket och förbättrar blodfetter och insulinkänslighet. Nu har samma forskare skrivit en kokbok där råvarorna från den vetenskapliga studien gjorts om till läckra rätter. I Nordens bästa mat – det nyttiga nordiska skafferiet visar matkreatören Katja Palmdahl och Viola Adamsson, doktorand vid institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap vid Uppsala universitet, hur du kan äta både gott, klimatsmart och nyttigt.

– Till skillnad från vad en del kanske tror, går det att äta hälsosamt även med de nordiska närodlade råvarorna. Det är inte bättre eller sämre än till exempel medelhavsmaten, och man får likartade positiva effekter på riskmarkörer för hjärt- och kärlsjukdomar vad gäller blodfetter (främst det onda kolesterolet) och blodtrycket, säger Viola.

Försökskosten som användes i studien och som ligger till grund för recepten, bygger till stor del på frukt, bär, grönsaker och baljväxter som äpplen, blåbär, vitkål, spenat, morötter, rödbetor, bruna bönor och gröna ärtor. Majoriteten av kosten bör alltså utgöras av vegetabiliska livsmedel, där proteiner är mer som tillbehör i form av exempelvis kött, kalkon och kyckling. Men även fullkornsprodukter av råg, havre och korn och fett ifrån makrill, sill, lax och rapsolja är viktiga delar av kosthållningen.

– Den nordiska kosten är också präglad av ett klimatsmart säsongstänk och genom vår tradition av konservering och då främst genom djupfrysningen som bevarar näringsämnena på ett smidigt sätt, säger Viola.

Foto Thomas Yeh

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1 × fem =