Träning

Kom igång med träningen

När de sköna, lite långsammare sommardagarna är över finns utrymme att ta upp en dynamisk livsstil med bra stärkande träning.
Till hösten är det många av oss som vill komma igång med hurtigare rutiner och träning. Men vare sig man

Malena Ernman – en sångfågel med hjärta för rättvisa

För Malena Ernman är hälsan och familjen det viktigaste för att orka med det hektiska livet som internationell operasångare. Och lika självklart som sången använder hon sin röst för att säga ifrån mot orättvisor.
Malena Ernman fick sitt genombrott under

  • 12-tips-för-att-undvika-stillasittande
    Permalink 12-tips-för-att-undvika-stillasittandeGallery

    Sitt mindre och få bättre hälsa – 12 tips för mer rörelse

Sitt mindre och få bättre hälsa – 12 tips för mer rörelse

I en tid då många av oss har stillasittande kontorsjobb, sitter ner på tåg och bussar och även spenderar kvällar sittandes framför skärmar blir det desto viktigare att minimera tiden vi sitter ner. Försök hålla kroppen i rörelse varje

Vägen till milen

Löparproffset Maria Akraka delar med sig av goda råd och tips på hur du kan lyckas med löpträningen.
De senaste åren har löpning blivit enormt populärt och allt fler snör på sig löparskorna och deltar i lopp och löpartävlingar av

Vandra för själen

Sommaren är ett ypperligt tillfälle att ta sig ut i vårt avlånga land, uppleva stillheten, naturen och samtidigt röra på sig och må bra ända ut i tårna. Här kommer fyra finfina vandringar.
Kungsleden
En svensk klassiker som sträcker sig mellan

Funktionell träning – så funkar det

Aktivera många muskler samtidigt genom effektiva enkla övningar. Funktionell träning är en av de senaste träningstrenderna.
På senare år har funktionell träning seglat upp som en populär träningsform bland såväl motionärer som elitidrottare. Kortfattat innebär funktionell träning att du tränar styrka

Håll hjärnan ung med träning

Vill du hålla hjärnan pigg och alert? Se till att träna och motionera, hjärnan åldras nämligen snabbare om du inte tränar visar ny forskning.
Det är inte bara korsord och sudoku som är viktigt för att hålla hjärnan i form.

Så gör du träningen till en del av vardagen

Hur skapar man en långsiktig träningsrutin? Personliga tränaren Mats Hellsten ger sina bästa tips för träningen kan bli en naturlig del av vardagen.
Januari är något av en rekordmånad för nya medlemmar på gymmet som vill börja ett nytt och

4 enkla knep för att börja träna

Nytt år och nya tag. Att börja träna är kanske det vanligaste av nyårslöften. Vi har samlat ihop några tips för att komma igång med träningen – och hur man gör för att hålla den vid liv.
Dags för nystart.

Kändisarnas bästa må-bra-tips

Under åren har vi intervjuat en rad kända profiler om deras egna upplevelser och erfarenheter och deras syn på hälsa. Vi har samlat ihop några av deras tips för en bättre hälsa, från konkreta råd om kost och träning

7 tips för en piggare höst och vinter

Under det mörka och kyliga höst- och vinterhalvåret är det lätt att känna sig trött och åka på förkylningar. Här kommer sju tips för en piggare, friskare och mer harmonisk vinter.
01. Ladda med vitaminer
Håll dig pigg och frisk i

Svenskar friskare än genomsnittseuropén

Svenskarna rör på sig mer än genomsnittseuropén. Svenska hjärtan tillhör också de friskaste i Europa. Det visar en ny sameuropeisk studie om hur medborgarna uppfattar sin fysiska och psykiska hälsa.
Det är en ny upplaga av ESS, European Social Survey,

Inspiration: 2 aktuella träningsböcker

Träning för hjärnan och effektiva intervallpass i trappan. Här kommer tips på två aktuella böcker som kan ge dig inspiration inför höstens träning.
Hjärnstark – Hur motion och träning stärker din hjärna av Anders Hansen (Bonnier Fakta)

I boken visar författaren på vilka

  • Bäst-effekt-av-styrketräning-under-första-halvan-av-menscykeln
    Permalink Bäst-effekt-av-styrketräning-under-första-halvan-av-menscykelnGallery

    Bättre effekt av styrketräning under menscykelns första halva

Bättre effekt av styrketräning under menscykelns första halva

Ny forskning från Umeå universitet visar att styrketräning som sker under menstruationscykelns två första veckor har bättre effekt på muskelkraft, muskelstyrka och muskelmassa.
I den genomförda studien deltog 59 kvinnor i benstyrketräning under en fyramånadersperiod. Syftet med studien var att få

  • Cyklande barn
    Permalink Gallery

    Därför behöver barn minst en timmes fysisk aktivitet per dag

Därför behöver barn minst en timmes fysisk aktivitet per dag

Barn som är fysiskt aktiva sammanlagt minst en timme per dag får bättre muskelstyrka och kondition men också ökad självkänsla och presterar bättre i skolan, enligt nya rekommendationer från forskare.
Den dagliga fysiska aktiviteten på en timme leder även till starkare skelett

Evys bästa löpartips

Evy Palm är svensk löpning personifierad. Hon har inspirerat många svenskar, inte minst kvinnor, till att börja löpträna och 68-åringen is still going strong.

Träna – oavsett ålder

Kan man gå på gym fast man är över 70 år? Vilken träningsform passar om man är gravid? I olika tillfällen i livet står vi inför olika utmaningar när det gäller träning.

CrossFit – träningen på allas läppar

CrossFit-trenden är här för att stanna. Men vad innebär träningsformen, är den för alla och hur kan man komma igång?
CrossFit är funktionell, intensiv träning där man kombinerar olika övningar, med eller utan vikter. Ständig variation är ett nyckelord, och

  • Malin-Ewerlöfs-bästa-tips-för-att-kickstarta-löpträningen
    Permalink Malin-Ewerlöfs-bästa-tips-för-att-kickstarta-löpträningenGallery

    Kickstarta löpträningen – Malin Ewerlöf ger sina bästa tips

Kickstarta löpträningen – Malin Ewerlöf ger sina bästa tips

Malin Ewerlöf har en lång erfarenhet av löpning, både som elitidrottare och tränare, och har även gett ut boken Bli en bättre löpare med Malin Ewerlöf. Vi bad henne dela med sig av sina bästa komma igång-tips för alla

Styrketräna hela livet

Ny forskning från Kanada visar att man även som gammal har stor nytta av styrketräning. Det kan bland annat vara ett sätt att skjuta på demens.
I studien lät man ett hundratal kvinnor i 70- till 80-årsåldern, alla i ett