• sovgott-jensen-sangar
    Permalink Gallery

    God sömn är inte en självklarthet – 9 sovtips från Torbjörn Åkerstedt

God sömn är inte en självklarthet – 9 sovtips från Torbjörn Åkerstedt

Räkna får eller dricka varm mjölk? Det finns många knep för att sova gott men tyvärr hjälper de inte den som lider av långvariga sömnsvårigheter.

Nu växer kunskapen om sömnens betydelse för hälsan även på längre sikt. En person som forskat om sömn under tre decennier är Torbjörn Åkerstedt, professor och sömnforskare vid Stressforskningsinstitutet på Stockholms Universitet.

– Att sova tillräckligt kan minska risken för en rad mer och mindre allvarliga sjukdomar, förklarar han och han menar att det aldrig förr varit så roligt som nu att forska om sömn. Först nu börjar vi förstå att sömnen är en bas för långsiktig hälsa och varför det är så.

Dålig sömn

Torbjörn Åkerstedt börjar med att definiera dålig sömn.

– Det handlar om en förlängd insomningstid, längre än 30 minuter, en avbruten sömn med mer än 45 minuter vakenhet, fler än tre uppvaknanden per natt och för tidigt uppvaknande på morgonen. Det vill säga man vaknar trots att man sovit mindre än sex timmar och kan inte somna om.

Mer än var tionde svensk har allvarliga problem med att sova och kan inte slappna av när det väl är sovdags.

För dessa personer är sömnproblemet så påtagligt att det kan betecknas som insomni, eller sömnstörning, förklarar Torbjörn. Kroppen är trött men inte sömnig.

Sömnen störs av att man ligger och tänker på jobbet eller personliga problem när man ska sova. Det leder till en fysiologisk uppvarv-
ning som motverkar sömnen.

– Ytterligare en sak som bidrar till att många människor i dag får för lite återhämtande sömn är att vi inte längre har tydliga gränser mellan arbete och aktivitet och att vi är nåbara dygnet runt, berättar Torbjörn.

När man håller igång till långt in på natten gör den biologiska dygnsrytmen att sömnen förkortas.

– Forskningen tyder på att de flesta människor behöver sova omkring sju timmar per natt för att slippa trötthet och negativa hälsoeffekter, yngre män-niskor behöver minst en timme mer och för äldre räcker det med en timme mindre. Så länge du fungerar bra dagtid så får du tillräckligt med sömn, avslutar Torbjörn.

9 sovtips från Torbjörn Åkerstedt

  1. Se till att det är mörkt, tyst och svalt i sovrummet. Idealtemperaturen är 14-18 grader.

  2. Skaffa en skön och bekväm säng.

  3. Undvik kaffe, te, energidrycker och alkohol minst sex timmar före sänggåendet.

  4. Ät ordentligt på kvällen. Att vara hungrig påverkar sömnen.

  5. Avsätt tid för att varva ned innan du går och lägger dig.

  6. Gå inte till sängs utan att vara sömnig. Är du inte sömnig, gå upp och gör något annat tills du blir sömnig.

  7. Skaffa rutiner inför sänggåendet.

  8. Regelbundna sovtider.

  9. Mycket motion (promenader, löpning, simning).

Ställ enkelt in dagsformens bästa sovkomfort!

Signature är Jensens nya sängkollektion, konstruerad med ett unikt zonsystem. Som tillägg finns systemet Exact Comfort Adjustment där sängens fasthet kan justeras med en enkel knapptryckning. Notera även de stilsäkra, triangelformade benen i koppar.

Jensens nya sängkollektion Signature har bästa tänkbara tekniska innovationer och är konstruerad för att ge kroppen optimalt stöd. Kärnan i liggkomforten är

Jensen® Original Zonsystem som ger stöd för korsryggen, i kombination med en mjuk zon för axlarna.

De flesta av oss är bredare över höfterna och axlarna, samtidigt som midjan är tyngst men smalare. Madrassens uppgift är att ”bära” kroppen och här ger den zonindelade madrassen ett jämnt och behagligt stöd, där axlar och höfter sjunker djupare ner i madrassen. Samtidigt får midjan ett bra stöd.

När du köper en ny säng är ett av de viktigaste besluten att välja fasthetsgrad utifrån din längd och vikt. För att optimera möjligheten att få bästa möjliga sömn lanseras till sängkollektionen Signature systemet Exact Comfort Adjustment som med en enkel knapptryckning justerar fastheten i sängen.

Komforten kan antingen göras mjukare eller fastare – allt efter stundens behov av mer eller mindre stöd och avlastning. Exempelvis om sängen upplevs för hård, kan man med ett knapptryck sänka madrassen i höftpartiet. Känns sängen däremot för mjuk, kan man med ett knapptryck höja madrassen i höftpartiet.

Designmässigt ser vi fyra ben istället för åtta, som ofta är standard. Detta i sin tur har möjliggjort att sängtyget Seamless ”utan sömmar” är i ett stycke, vilket gör helheten mer elegant. Benen heter Triangle och materialet är koppar. Sobert, stilsäkert och optimalt genomtänkt.

Av |december 9th, 2014|Jensen|0 Kommentarer|