Search for content, post, videos

Dans för balans i kropp och sinne med Annika Sjöö

Dansen är unik som träningsform för hela kroppen. Den hjälper också att släppa på mentala blockeringar, och skapar harmoni och glädje. Annika Sjöö, aktuell i jubileumsomgången av Let’s Dance, berättar om dansens välgörande egenskaper.

Dansen har alltid varit en stor del av Annika Sjöös liv. Hon har två Juniormästarskapsguld i 10-dans och kammade hem segern i Let’s Dance tillsammans med Magnus Samuelsson år 2009. Idag jobbar Annika med hälsoevent och som föreläsare och författare med stort fokus på helhetshälsa. Hon ser dans som en träningsform i världsklass.

– Dans är en fantastisk träningsform som tränar varje del av kroppen, och den dans jag utövar, tränar till och med fingrarna, säger Annika.

– De flesta formerna av dans ger ett bra flås och en massa positiva effekter. Och det är så mycket känslor som sprudlar upp, speciellt i pardans där man får gå in i en roll och leva ut sin kvinnlighet och manlighet. Man blir lycklig av att dansa helt enkelt, fortsätter hon glatt.

Känslor aktiveras

På Annikas hälsoevent jobbar hon med dans som inte är i parform. Bland annat har hon en klass som heter ”let’s jive”, där deltagarna bjuds på ett jive-inspirerat aerobicspass. Alla brukar vara jätteglada efteråt, berättar Annika. På eventen finns också en mental coach med och det finns olika inslag av spaaktiviteter. När man tränar fysiskt, och speciellt med dansinslag, är det lätt att känslor och emotioner aktiveras och det kan vara bra att lyssna på och hantera dessa. Återhämtning är också helt ovärderligt för att skapa balans och harmoni och på så sätt rusta sig för alla utmaningar man möter i livet.

– När vi tränar till Let’s Dance blir det inte riktigt lika intensivt
eftersom vi tragglar teknik väldigt mycket. Men det är också något som dansen för med sig, koordinationsträning och balansträning, för det krävs mycket balans och kroppskontroll. Många som inte dansat förut upplever också att de får mycket bättre hållning, berättar Annika.

Hon upplever att många som dansar blir gladare, mer harmoniska, balanserade och växer som människor.

Uppbyggande dans

Dans som helhet utmanar hela spektrat, från ren muskelrörelse till koncentrationsförmåga, kontakt mellan hjärna och muskler, uppfattningsförmåga, motorisk träning som sedan leder till hormonproduktion och utsöndring av bland annat serotonin, som gör att vi känner oss lyckliga. Man har på senare år sett att dansens positiva effekter är värda att ta i beaktning och dansterapi börjar bli mer och mer utbrett.

Annikas tips till dem som är sugna på att börja dansa är att söka sig till en nybörjarklass om man känner att man är redo att ta det steget. Annars är det bästa att sätta på musik man älskar och bara shejka loss hemma, det kan utlösa en enorm glädje. Är man ensam utan dömande ögon och ett rum fullt av speglar kan det vara mycket lättare att släppa på spänningar och begränsningar.