Med långsamma kolhydrater och proteiner kan du hålla dig mätt länge. Ju bättre frukost du äter på morgonen desto lättare är det att äta nyttigt under resten av dagen och  hålla blodsockret på en jämn nivå.

Ett lågt gi-värde innebär en jämn och långsam höjning av blodsockret och ett högt gi-värde ger en snabb uppgång följd av ett snabbt fall. Mat med lågt gi gör dig därför mätt längre och hjälper dig motstå frestelser. Snabba rörelser nedåt i blodsockerkurvan ger istället sockersug och dålig koncentration.

Ola Lauritzson har skrivit flertalet böcker om gi och var även medgrundare till viktminskningssajten GI-viktkoll.

– Folk är väldigt förvirrade idag, säger Lauritzson. Med alla olika råd som ges – är det bra att äta fett, kolestrol och kolhydrater eller ska man helt undvika det ena eller andra?

– Sanningen ligger någonstans mitt emellan, förklarar han. Vid en gi-anpassad kost lägger du fokus på blodsocker och insulinproduktion. Du kan äta alla näringsämnen men begränsar snabba kolhydrater från bland annat socker, vitt mjöl, potatis och pasta.

Frukost med långsamma kolhydrater

Frukosten påverkar kurvan för resten av dagen och ju bättre frukost du väljer desto lättare är det att göra nyttiga val senare på dagen. Fredrik Paulún är välkänd kostrådgivare och gi-expert. Tillsammans med sin fru Karoliina har han gett ut boken Paulúns gi-Frukost för att inspirera till en gi-anpassad start på dagen. Vad är exempel på en frukost med lågt gi? Det är inte standardfrukosten med limpmacka, juice och fil med sötade flingor – en riktig sockerbomb. Istället förespråkar Paulún en frukost med långsamma kolhydrater från surdegsbröd, havregrynsgröt och lite frukt eller bär samt en stor andel protein från ägg, fisk eller osötade mjölkprodukter.

Hur är det med frukostmackan – är bröd helt förbjudet?
– Det är skillnad på bröd och bröd. Det är också skillnad på att äta en skiva en gång i veckan och att äta flera skivor om dagen, säger Lauritzson.

– Under en startperiod kan det vara bra att helt undvika bröd och även flera långsamma kolhydrater som linser, bönor och frukt för att inte kicka igång sockerberoendet igen, fyller kostexperten Ulrika Davidsson i. När kroppen har vant sig av vid snabba energikickar kan du återinföra de här livsmedlen i begränsad mängd.

Ulrika Davidsson är känd för sina praktiska böcker om hur man går ned i vikt med hjälp av kost med lågt gi. Tillsammans med Lauritzson har hon gett ut boken 6 kilo på 6 veckor.
– Genom att äta enligt den gi-meny som vi har lagt fram i boken lyckas nästan alla gå ned i vikt, berättar Davidsson.

Kroppen jobbar helt enkelt med dig istället för mot dig. Lite lätt träning på det så ser de flesta resultat utan en övermänsklig ansträngning. Men det krävs ändå motivation för att ta sig igenom den svårare startfasen och lära kroppen klara sig utan sockerkickar.

– Maten måste vara god så att vi håller oss till programmet, fyller Lauritzson i.

Att äta enligt gi är någonting alla mår bra av och en kosthållning som kan följas resten av livet.

– Med gi-kost undviker du den klassiska yo-yobantningen, avslutar Davidsson.