Search for content, post, videos

Kokosolja – mer än bara ett livsmedel

Ekologisk kallpressad kokosolja (eller kokosfett) kommer från kallpressade (färska) kokosnötter och har använts i många tusen år. Oljan har många hälsofördelar och innehåller vitaminer, mineraler och laurinsyra som är en essentiell fettsyra som verkar mot virussjukdomar. Oljan verkar dessutom bakterihämmande, är bra mot svamp såsom candida, hjälper till att stabilisera vikt, dämpar sötsug och bidrar med en bra relation av omega 3 och omega 6 i kroppen.

Kokosoljan har tidigare fått ett dåligt rykte på grund av dess höga halt av mättat fett (oljan innehåller 90 % mättat fett). Mättat fett är inte farliga om det inte utsatts för kemiska processer (som exempelvis det härdade kokossmöret). Hälften av det mättade fettet i koksoljan består dessutom utav laurinsyra som förbränns snabbt, och därför sägs det att kokosljan förbränns snabbare än annat fett, och förbränns snarare än lagras. Tack vare den stora andelen mättat fett tål kokosoljan upphettning bättre än andra oljor som har en större andel fleromättat fett. Kokosolja är fast i rumstamperatur, men blir flytande vid en temperatur över 25 grader. Den passar bra i både bakning och matlagning, istället för matfett. Förväxla inte detta med det härdade kokossmöret som säljs i silverpaket i kyldisken.

Jag kan tänka att många av er använder kokosolja i mat eller dryck, men det är förmodligen inte lika många av er som använder det på kroppen! Jag har tidigare haft problem med väldigt torr hy kring ögonen. Värst var det såklart på vintern, men även under varmare tider kunde det bli irriterande. För två år sedan (i samband med att jag började baka sockerfritt) upptäckte jag som tur var kokosoljan – både som ingrediens till mina bakverk, men även som återfuktande kräm till ansiktet! Detta ledde till att min torra hy kring ögonen försvann! Därför applicerar jag nu varje kväll efter att jag tagit bort mitt smink en liten, liten klick kokosolja på ett fortfarande vått ansikte. På morgonen använder jag däremot inte kokosolja, då hyn lätt blir oljig efter användning. Har du fet hy, kan jag tänka mig att oljan inte är lika bra att använda (då är förmodligen mandelolja eller nattljusolja ett bättre val).  Kokosolja kan även användas i håret som hårinpackning eller istället för balsam.

Ni kanske också har hört att man inte bör använda något i ansiktet som man inte kan tänka sig att äta?

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

fem × ett =