Search for content, post, videos

Chiafrö och Chiapudding

Det var ungefär för ett och ett halvt år sedan som jag upptäckta och för första gången köpte chiafrö. Sedan dess har fröet blivit allt mer uppmärksammat och allt mer omtyckt. Fattas bara, för det är det är minst sagt ett riktigt litet superfrö! Fröet innehåller massor av vegetabiliskt omega 3, förhindrar inflammationer och hjärt- och kärlsjukdomar och innehåller dessutom massor av vitaminer (exempelvis c-vitamin), mineraler (bland annat järn och kalcium) och antioxidanter. Då chiafrön kan absorbera mycket vatten (på grund utav de vattenlösliga kostfibrerna), är det perfekt att göra chiagröt eller puddingar av fröet. Det är bara att blanda med exempelvis mjölk eller grädde och låta det stå ett tag, utan att det behövs tillagas.

Chiapudding:

1 dl valfri mjölk
1 ½ msk chiafrö
hallon och/eller blåbär, ca 30 gram
valfri sötning

Blanda mjölk och chiafrön noga i ett glas. Tillsätt eventuellt sötning och valfria bär. Låt glaset stå över natten i kylskåp (öka mängden frö för en kortare tid). Rör gärna om ett par gånger, då fröna annars kan bilda klumpar i bottnen av glaset. Servera gärna med mer bär!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *