Search for content, post, videos

7 hälsotips i höstmörkret som fungerar

Under det mörka och kyliga höst- och vinterhalvåret är det lätt att känna sig trött och åka på förkylningar. Här kommer sju tips för en piggare, friskare och mer harmonisk vinter.

01. Ladda med vitaminer

Håll dig pigg och frisk i mörkret med vitaminer. Forskning visar bland annat att D-vitaminbrist kan vara boven bakom vintertrötthet. Vitaminen finns i fet fisk, ägg, kött, berikade mejeriprodukter som margarin och mellanmjölk och bildas i kroppen vid solljus. D-vitamin sägs även verka stärkande för immunförsvaret. Andra vitaminer är Vitamin B1 (finns t.ex. i fullkorn, bönor och ris) som ger energi och E-vitamin (hittar du bland annat i vetegroddar, avokado och ägg) som skyddar fleromättade fettsyror mot nedbrytning i kroppens vävnader.

02. Mat för immunförsvaret

Ät zinkrik kost bestående av skaldjur, nötkött, bönor, nötter, fullkorn, pumpakärnor eller solrosfrön som hjälper till att stärka immunförsvaret. Även grönsaker som broccoli, lök, spenat och vitkål är bra liksom frukt och bär i form av hallon, apelsin och kiwi samt baljväxter, nötter och frön.

03. Sov ordentligt

Genomsnittspersonen behöver sova omkring 7 timmar på vintern. Så ta vara på dina sovtimmar för att orka med vardagen. Tips för att somna bra på kvällen är ett svalt sovrum, att undvika koffein, alkohol och nikotin och att hålla regelbundna tider för läggning.

04. Ta vara på dagsljuset

När du är ute i dagsljus sjunker melatoninnivån så att du känner dig piggare. Om du däremot sitter mycket inne produceras mer melatonin och du blir tröttare. Dagsljuset hjälper dig alltså både att vara pigg på dagen och sova bra på natten.

05. Motionera mera

Träning är viktigt oavsett årstid. Även om det på vintern kan kännas motigt att komma iväg men motion hjälper dig både att känna dig piggare och inte minst att bli starkare och friskare.

06. Se till att få frisk luft

Utomhusvistelse, särskilt i naturen, har positiva hälsoeffekter. Både endorfin- och serotoninnivåerna skjuter i höjden när du rör på dig utomhus, vilket gör att känslan av välbefinnande ökar. Att andas frisk luft hjälper också kroppen att kvickna till och gör dig piggare.

07. Koppla av

Långvarig stress och sömnbrist kan påverka immunförsvaret negativt, försök därför att ha en lagom stressnivå och se till att avsätta egen tid för avkoppling regelbundet. Ta time out och koppla av helt från jobb och plikter. Yoga och meditation kan hjälpa. Och glöm inte kramarna! Beröring frisätter nämligen hormonet oxytocin som skapar lugn och motverkar stress.